Metodik prevence


De nier ce qui est,
et d'expliquer ce qui n'est pas. *

* Popírat to, co je, a vysvětlovat to, co není.


 

Metodik prevence

Mgr. Kielarová Zita
zita.kielarova@zsmladeznicka.cz
Mgr. Adamková Radka radka.adamkova@zsmladeznicka.cz

 

Plán preventivní strategie

Metodik prevence vytváří ve spolupráci s pedagogickým týmem dokument s názvem „Plán preventivní strategie“ pro daný školní rok a zároveň koordinuje jeho realizaci.

Součástí prevence jsou metody výuky:

  • otevřený dialog,
  • vstřícný vztah učitele a žáka,
  • intenzivní komunikace s rodiči.

Prevence probíhá i v rámci výuky jednotlivých vzdělávacích oblastí i při realizaci průřezových témat.

Metodik prevence a výchovný poradce jsou v kontaktu s oddělením péče o dítě příslušných úřadů města, s kurátory pro děti a mládež a se sdruženími poskytujícími služby v této oblasti.

Škola sleduje rizika sociálně patologických jevů a při varovných signálech koordinuje postup výchovný poradce:

  • svolává setkání s rodiči,
  • konzultuje s žáky a nabízí podporu a poradenství.

Metodik prevence ve spolupráci s pedagogickým týmem také nabízí pomoc:

  • při řešení obtíží v učení a chování,
  • pri řešení vztahů ve třídě a v životě,
  • v krizích a konfliktech.

Pomocí dotazníků zjišťuje projevy šikany a vztahy ve třídě.

Škola spolupracuje i s dalšími organizacemi v oblasti prevence patologických jevů. Využívá vybrané programy pro třídy zaměřené například na:

  • komunikaci,
  • spolupráci,
  • bezpečnost,
  • jak předcházet problémům ve vztazích,
  • zdravý životní styl, atd.

Sleduje zapojení žáků do kroužků ve škole a nabízí další mimoškolní aktivity v rámci města.

Do oblasti prevence jsou také zapojení žáci školního žákovského parlamentu.

Nabízíme i nepravidelné aktivity např. výjezdy, víkendové akce, lyžařské zájezdy atd.

 


Jednotný postup při zjištění šikany na škole

  • 1. Okamžitá ochrana oběti:
    Umístění žáka do chráněného prostředí s dohledem dospělé osoby. Kontaktování rodičů, aby si dítě vyzvedli a domluvili se na dalším postupu.

 

  • 2. Stanovení strategie:
    Situaci řeší intervenční tým. Optimální složení: ředitel školy, třídní učitel, školní metodik prevence, výchovný poradce, popř. externí odborník.

 

  • 3. Rozhovor se žáky v pořadí: oběť, svědci, agresoři:
    Výpovědi jsou zaznamenávány dostatečně přesně. Dle situace je možno agresory oddělit od kolektivu, aby nemohli ovlivnit svědky.
    Je třeba zjistit:
    • Kdo je oběť?
    • Kdo je agresor?
    • Kdy a kde k šikaně dochází?
    • Jakou formou?
    • Jak dlouho a jak často trvá?
    • Proč XY ubližoval?
    • Jaká jsou navržena opatření?
    • Proč?
    • Jak lze násilí do budoucna zabránit?

 

  • 4. Oznámení:
    Ředitel informuje vždy OSPOD a PPP, případně Policii či další orgány.

 

  • 5. Informace učitelskému sboru a jeho účast:
    Ředitel svolá mimořádnou schůzi, seznámí učitele s okolnostmi vzniku a vyšetřování případu. Za intervenční tým přednese návrh výchovných opatření a na způsob práce s klimatem třídy.

 

  • 6. Individuální schůzky s rodiči aktérů případu (agresorů, oběti):
    Je vhodné jednat s rodiči obětí a agresorů odděleně, rodiče agresorů zvát po jednom páru. Jednání je přítomen ředitel, VP, ŠMP, TU. Je žádoucí přítomnost obou rodičů projednávaných dětí. Jsou seznámeni s případem a opatřeními, která škola přijme. Obě strany podepíší zápis z jednání. Rodičům lze doporučit, aby děti nechaly vyšetřit.

 

  • 7. Dohoda o vzájemné informovanosti:
    Je žádoucí, aby se škola s rodiči dohodla na vzájemném informování, např. zprávy z vyšetření, apod.

 

  • 8. Třídnická hodina pro žáky:
    Žáci jsou informováni o rizicích agresivního chování a o výchovných opatřeních školy. TU ostatních tříd využijí případ k diskusi, informují o možnostech pomoci pro oběti a svědky šikany.

 

  • 9. Mimořádná třídní schůzka:
    Rodiče jsou informováni o situaci, průběhu vyšetřování a opatřeních pro zamezení dalších potíží. Rodiče jsou ubezpečeni o kompetencích školy případ dále řešit a jsou vyzváni ke zvýšené pozornosti a spolupráci.

 

Škála výchovných opatření:

  • Domluva TU, informace rodičům.
  • Snížená známka z chování.
  • Napomenutí a důtka TU.
  • Důtka ředitele školy.
  • Převedení do jiné třídy.
  • Doporučení rodičům zainteresovaných dětí vyhledat odbornou pomoc.
  • Doporučení rodičům umístit dítě do pobytového oddělení SVP.
  • Návrh OSPOD k zahájení řízení o nařízení předběžného opatření či ústavní výchovy.

 


 

Metodické pokyny MŠMT
Název Dokument ke stažení​
Prevence rizikového chování   DOC
Prevence rizikového chování – doprava   DOC
Prevence rizikového chování – alkohol   DOC
Prevence rizikového chování – šikana   DOC
Prevence rizikového chování – homofobie   DOC
Prevence rizikového chování – vandalismus   DOC
Prevence rizikového chování – kouření   DOC
Prevence rizikového chování – krádeže   DOC
Prevence rizikového chování – drogy   DOC
Prevence rizikového chování- porucha příjmu potravy   DOC
Prevence rizikového chování – syndrom týraného dítěte   DOC
Prevence rizikového chování – kyberšikana   DOC
Prevence rizikového chování – extrémismus   DOC
Prevence rizikového chování – záškoláctví   DOC
Prevence rizikového chování – násilí   DOC